Jaki sklep internetowy wybrać? Płatną czy bezpłatną platformę?

Własny sklep internetowy wydaje się dziś być jednym z najlepszych pomysłów na biznes. I rzeczywiście tak jest! Przy wyborze odpowiedniej platformy może on być także jednym z najtańszych i najszybszych w realizacji. A jest komu sprzedawać – w końcu w Polsce zakupy w sieci robi 21 milionów internautów.

Właśnie dlatego na rynku istnieje wiele systemów, umożliwiających stworzenie sklepu internetowego. Czym jednak kierować się przy ich wyborze? I czy bezpłatna platforma rzeczywiście oznacza zero wydatków? Zapraszamy do lektury!

Co warto przemyśleć przed założeniem sklepu internetowego?

Wybór odpowiedniej platformy powinien być wynikiem wielu przemyśleń i analiz. Nie podchodź do tej kwestii pochopnie, zachęcony różnymi chwytami marketingowymi. Zastanów się:

  • Jak dużo produktów chcesz wystawić w sklepie? Czy będą to tysiące, a może miliony?
  • Jakim budżetem na start dysponujesz? Jakie zyski zakładasz po roku, dwóch latach działalności?
  • Czy zależy Ci na szybkim uruchomieniu sklepu, czy ten proces może trwać miesiącami?
  • Czy posiadasz wiedzę techniczną? Jeśli nie, to czy jesteś gotowy zlecić konfigurację sklepu specjalistom?

Oczywiście do każdego sklepu warto podchodzić indywidualnie – wyżej wymieniliśmy jednak najważniejsze kwestie, na które warto zwrócić uwagę.

Wady i zalety bezpłatnych platform

 Zalety oprogramowania open source:

  • Darmowy dostęp do oprogramowania (panelu administracyjnego).
  • Dostęp do kodu i możliwość jego edycji.

Wady oprogramowania Open Source:

  • Konieczność wykupienia hostingu.
  • Skomplikowany proces instalacji i konfiguracji oprogramowania.
  • Integracje dostępne jedynie w formie wtyczek i modułów, za które trzeba płacić i samodzielnie je instalować.
  • Brak aktualizacji oprogramowania i integracji.
  • Brak bezpłatnego wsparcia technicznego i obsługi klienta.
  • Konieczność usuwania usterek na własną rękę.

Bezpłatne platformy e-commerce, czyli kilka słów o rozwiązaniach open source

Gdy mowa o darmowych oprogramowaniach sklepów internetowych, chodzi o platformy typu Open sSurce. Jak sama nazwa wskazuje, dają one użytkownikom dostęp do kodu systemu.

Warto jednak zdawać sobie sprawę, że bezpłatny jest jedynie sam dostęp do takiego oprogramowania, co w praktyce oznacza niewiele możliwości. Sama konfiguracja i instalacja tego typu systemów jest dość skomplikowana, co oznacza konieczność posiadania zaawansowanej wiedzy technicznej. Jeżeli taką nie dysponujesz, będziesz musiał zatrudnić programistę, co już wiąże się z kosztem kilku tysięcy złotych. Konieczne będzie także wykupienie domeny i hostingu. Później dochodzi również konieczność samodzielnej instalacji wszelkich integracji i modułów, co również może się wiązać z inwestycją w usługi programistyczne.

Płatne platformy, czyli sklepy internetowe w modelu SaaS

Jeżeli nie przekonuje Cię oprogramowanie typu Open Source, prawdopodobnie przypadnie Ci to gustu propozycja abonamentowa, czyli SaaS, jak na przykład Sky-Shop. To praktycznie gotowy sklep internetowy, który musisz uzupełnić swoimi danymi, zaimportować produkty i dostosować do swoich wizualnych preferencji. Nie jest Ci potrzebna ani wiedza techniczna, ani umiejętności graficzne, by bardzo szybko zacząć sprzedawać.

To, co najbardziej odróżnia SaaS od Open Source, to dostęp do wielu gotowych integracji. Można wymieniać je w nieskończoność: Allegro, eBay, hurtownie, sklep na Facebooku, firmy kurierskie, systemy księgowe, bramki płatności…

To wszystko w zamiach za opłacanie miesięcznego abonamentu, którego ceny zaczynają się od 99 zł miesięcznie. Możesz wybierać pośród elastycznych pakietów, dzięki którym płacisz tylko za te funkcje, z których rzeczywiście korzystasz.

Wady i zalety platform płatnych

Zalety oprogramowania SaaS:

  • Hosting w cenie abonamentu.
  • Bardzo łatwa konfiguracja sklepu, niewymagająca graficznych ani technicznych umiejętności.
  • Gotowe integracje z hurtowniami, portalami aukcyjnymi, systemami płatności, firmami kurierskimi, narzędziami marketingowymi itp. oraz w wielu przypadkach preferencyjne warunki współpracy ze zintegrowanymi firmami.
  • Darmowe wsparcie techniczne.
  • Ciągłe aktualizacje i rozwój sklepu.
  • Natychmiastowe i bezpłatne usuwanie usterek.
  • Możliwość skorzystania z darmowego okresu testowego.

Wady oprogramowania SaaS:

  • Konieczność regularnego opłacania abonamentu.
  • Brak dostępu do kodu źródłowego.

Jaki sklep internetowy zatem wybrać?

Płatne i bezpłatne rozwiązania to tak naprawdę przeciwległe bieguny. Sklepy w abonamencie będą świetnym rozwiązaniem dla osób, którym zależy na jak najszybszym uruchomieniu sprzedaży. Jest to również dużo tańsza opcja, a zapewniamy, że zaoszczędzone pieniądze w branży e-commerce na pewno się przydadzą. Warto postawić na SaaS także, jeśli prowadzisz sprzedaż wielokanałową i ważne są dla Ciebie liczne integracje z zewnętrznymi firmami.

Z kolei na platformy Open Source mogą postawić osoby z mocnym zapleczem technicznym i finansowym. Musisz jednak liczyć się z tym, że zakładanie sklepu będzie długim procesem. Jego późniejszy rozwój będzie spoczywał również tylko na Twoich barkach.